Bieganie zimą zdecydowanie różni się od treningów przeprowadzanych w trakcie trwania wiosny czy lata. Wiadomo, lubimy, jak podczas biegu pięknie świeci nam słońce, niż jak na zewnątrz panuje siarczysty ziąb. Niemniej wszystko zależy od naszej motywacji i dobrze ułożonego harmonogramu treningowego. Niskie temperatury wcale nie muszą stanowić dużej przeszkody w drodze do osiągnięcia określonych rezultatów. Dziś przedstawiamy wam kilka rad, które pomogą odpowiednio przygotować się na bieganie w zimie.

Bieganie w zimie a zdrowie

Bieganie zimą jest sporym wyzwaniem, zwłaszcza dla osób początkujących. Bieg w nie do końca sprzyjających warunkach stanowi często czynnik demotywujący. Wówczas pojawia się wiele wymówek dla odpuszczenia treningu i pozostania w przytulnym, domowym zaciszu przed telewizorem. Warto jednak pamiętać o tym, że bieganie w zimie ma też swoje zasługi w hartowaniu ciała i budowaniu odporności organizmu. Oczywiście, żeby proces ten mógł się odbyć, należy dobrze przygotować się na bieganie zimową porą. Przede wszystkim trzeba ubrać się odpowiednio do panujących na zewnątrz warunków. W tym celu niezwykle pomocna będzie odzież termiczna, która ochroni nas przed zimnem i zapewni odpowiedni komfort. Tym samym ryzyko przeziębienia czy infekcji wirusowej zostaje zredukowane.

Częstotliwość treningów – jak często biegać w zimie?

Częstotliwość treningów w zimie nie powinna zbytnio różnić się od biegów w pozostałych porach roku. Ponoć dla biegacza nie ma złej pogody na bieganie. Zatem nie trzeba ograniczać ilości treningów w skali tygodnia czy miesiąca. Wręcz przeciwnie, dobrze jest utrzymać dotychczasową częstotliwość na optymalnym poziomie. Bieganie w zimie różni się od trenowania w innych warunkach klimatycznych jedynie temperaturą i modyfikacjami terenów. W okresie zimowym zalecane jest więc wykonywanie większej ilości treningów na wytrzymałość, w tym na długie wybieganie, w porównaniu z biegami interwałowymi czy szybkościowymi.

Jak biegać w zimie
fot. unsplash.com

Odpowiednie wyposażenie gwarancją efektów!

Bieganie zimą wymaga od nas zmiany nastawienia i odpowiedniej motywacji. Musimy także zwrócić uwagę na ubiór, który ochroni nas przed zimnem. W tym celu niezbędna będzie odzież termiczna, gwarantująca utrzymanie ciepła i zapewniająca komfort. Ciepła czapka, komin i rękawiczki powinny stanowić niezbędny asortyment zimowy. Trzeba jednak pamiętać o tym, aby nie ubierać się zbyt grubo, co też może skutkować niepotrzebnym przegrzaniem organizmu. Inną, istotną kwestią są odpowiednie buty do biegania z antypoślizgową podeszwą. Można rozważyć zakup butów do trailu, z kauczukowym spodem, który zapewnia przyczepność i stabilizację. Warto też wyposażyć się w czołówkę oraz w elementy odblaskowe na wypadek treningu po zmroku.

Gdzie najlepiej biegać?

Bieganie w zimie może być równie satysfakcjonujące co inną porą roku. Jednak zimowy krajobraz znacznie różni się od pozostałych. Wybór ścieżek do biegania w tym okresie stanowi nie lada wyzwanie dla biegaczy. Warto unikać przede wszystkim nieośnieżonych dróg, które utrudniają poruszanie się, przez co możemy obciążyć nasze stawy, doprowadzając do zbędnej kontuzji. Dobrym terenem pozostaje las i chodniki, które są w większości miastach posypane solą, przez co zmniejszają ślizganie się po nawierzchni. Pożytecznym rozwiązaniem jest również bieg w górach, podczas którego nie musimy się martwić o śnieg ani mróz, bo ochronę przed nimi zapewnia nam odzież termiczna.

Jak biegać w zimie?
fot. pexels.com

Pamiętaj o rozgrzewce!

Bieganie zimą w odmiennych warunkach nie zwalnia nas z obowiązku dobrze przeprowadzonego treningu. Każdy trening powinien rozpoczynać się od solidnej rozgrzewki. Nie zapominajmy o tym! Rozgrzewka i rozciąganie po odbytym biegu zapobiegają kontuzjom i urazom, a wszyscy dobrze wiemy, jak ważne jest zdrowie i sprawne ciało. Jak to mówią  – w zdrowym ciele, zdrowy duch!

Nie zapominaj o treningach uzupełniających!

Nie samym bieganiem człowiek żyje. W kontekście utrzymania długotrwałych efektów ważny jest trening uzupełniający. Bieganie zimową porą co prawda znacznie różni się od biegu w innych warunkach, aczkolwiek nie można go pominąć lub całkowicie z niego zrezygnować.  Dla tych mniej wytrwałych biegaczy zalecamy wzbogacenie biegania o ćwiczenia siłowe, które pomogą w rozbudowaniu tkanki mięśniowej oraz utrzymania ciała i sylwetki w dobrej formie.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here