Zdarza się często, że spacerując, mijasz biegaczy? Przechodzi Ci wówczas przez myśl: „kurcze, ale fajnie byłoby też tak wyjść i pobiegać!”, ale na tym się kończy? Nie wiesz jak zacząć, a też chciałbyś jak inni poczuć tę adrenalinę i wiatr we włosach? W tym artykule poznasz kilka prostych rad, które pomogą Ci zacząć przygodę z ogólnorozwojowym sportem, jakim jest bieganie, który można zacząć uprawiać w każdym wieku.

Bieganie jako najpopularniejsza forma aktywności fizycznej

Bieganie to powszechny sposób, aby spędzić czas na aktywności fizycznej. Tak naprawdę, żeby wyjść, pobiegać wystarczą chęci, wygodne buty i odpowiednia odzież. Dzięki prostej dynamice, wraz z upływem czasu, bieganie urosło do rangi jednej z najpopularniejszych aktywności fizycznych na całym świecie, którą można zacząć uprawiać dosłownie w każdym wieku, bez względu na pochodzenie, status społeczny czy stopień zamożności. Oczywiście odpowiedni sprzęt czy uniform też jest rzeczą ważną i bez wątpienia wymaga inwestycji w określonej wysokości, ale ma to znaczenie dopiero na późniejszym etapie zaawansowania. Jednak na samym początku najważniejsza jest motywacja oraz chęci. Jak widać, żeby zacząć biegać wystarczy naprawdę tak niewiele!

Bieganie to inwestycja w twoje zdrowie!

Mówią, że sport to zdrowie. Jakże często słyszymy od innych tę powtarzaną niczym mantrę frazę. Jest w tym oczywiście sporo prawdy, choć rozpoczynając przygodę z jakimkolwiek sportem (innym niż bieganie) należy pamiętać o jeszcze jednej, równie ważnej, złotej zasadzie – wszystko ma swój umiar! Bieganie również rządzi się tymi regułami. Jak wiemy, początki bywają najtrudniejsze. Ważne, aby na tym początkowym etapie nie przeciążyć organizmu, odpowiednio tworząc harmonogram treningowy. Nie przyzwyczajone do wysiłku o określonej intensywności ciało ma tendencję do częstszych kontuzji. Z doświadczenia wiemy także, że lepiej zapobiegać niż leczyć, a więc pamiętajmy o tym, aby trening biegowy był w pełni dostosowany do naszych aktualnych możliwości i uwzględniał stan zdrowia.

5 rad dla początkujących biegaczy
Fot. pexels.com

Bieganie wpływa na cały organizm!

Bieganie ma prozdrowotny wpływ dla całego, naszego organizmu. Przede wszystkim dobrze wpływa na pracę układu sercowo-naczyniowego, a mianowicie obniża ciśnienie krwi, co z kolei przekłada się na utrzymywanie niskiego poziomu cholesterolu, którego wysokie stężenie w organizmie człowieka może z czasem prowadzić do chorób wieńcowych czy miażdżycowych. Również badania naukowe pokazują, że bieganie może przekładać się na redukcję ryzyka zachorowania na choroby nowotworowe. Ponadto wpływa na poprawę ogólnego samopoczucia poprzez wydzielanie się tzw. hormonów szczęścia, czyli endorfin, produkowanych w mózgu. Co więcej, bieganie w każdym wieku pozwala nam pozostać w dobrej kondycji umysłowej, albowiem wspomaga koncentrację oraz pamięć. Jak widać, właściwości autoterapeutycznych tego sportu jest co niemiara!

Nie taki diabeł straszny, czyli jak zacząć biegać?

Na początku tego artykułu podkreślono, że na wstępie wystarczą w zupełności: odpowiednia motywacja, chęci, ubiór oraz wygodne buty. Jeśli już to mamy, to co dalej? Otóż teraz to już wystarczy wyjść z domu, odrywając swoje cztery litery od kanapy sprzed telewizora i cieszyć się aktywnością! Niestety, taka odpowiedź z pewnością nikogo nie zadowala, bo nadal nie wiemy, jak zacząć biegać oraz jaki dystans będzie odpowiedni na pierwszy trening, oraz czas, w jakim powinniśmy go ukończyć. Bieganie ma to do siebie, że nie ma określonych sztywnych norm, które w danym wieku powinniśmy spełniać. Wszystko zależy od naszego obecnego stanu zdrowia, kondycji, możliwości oraz sił, które jak wiemy, trzeba umiejętnie przekładać na zamiary. Dlatego dla osób, które stawiają swoje pierwsze, biegowe kroki, pierwszy trening powinien być luźny i trwać mniej więcej 30 do 40 minut. Ważne jest, aby w tym czasie starać się zrobić trening biegnąc lub szybszym marszem. Tym samym nie należy przejmować się tym, że nie jesteśmy w stanie przebiec całego dystansu. Warto bardziej skupić się na samej aktywności, a nie na ilości przebiegniętych kilometrów!

Bieganie dla początkujących w każdym wieku
Fot. pixabay.com

Kilka rad, które pomogą Ci zacząć biegać

Na koniec przedstawiamy kilka rad, które odpowiedzą na pytanie jak zacząć biegać i bez wątpienia będą pomocne w rozpoczęciu przygody z tą dyscypliną sportu. Zasady te stanowią jednocześnie zestaw odpowiedzi na pytania, które nie jednemu początkującemu biegaczowi kłębią się w głowie:

  1. Pierwszy trening powinien trwać około 30 minut. Z czasem, gdy poczujesz, że możesz przebiec więcej – zwiększaj czas trwania biegu oraz dystans.
  2. Pamiętaj o odpowiedniej rozgrzewce i rozciąganiu. To wszystko wpływa na jakość treningu i zapobiega zbędnym kontuzjom.
  3. Początkowo wykonuj maksymalnie 2-3 treningi tygodniowo. Zbyt częste bieganie może prowadzić do urazu.
  4. Pamiętaj o odpowiedniej regeneracji i wysypianiu się.
  5. Jeśli nie czujesz się danego dnia najlepiej, odpuść trening. Zdrowie jest najważniejsze.

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here